annanys.blogg.se

Sista Mini-hoppningen för denna säsongen.

Kategori: ridning

För ca 1,5 år sedan åkte jag av under en "hopp-tävling". Kraschade rätt rejält in i sarjen på ridhuset. Jag hoppade visserligen upp på hästen med en gång och hoppade igen men senare på kvällen fick jag åka in till akuten. Inget brutet men väldiga blåmärken och en arm/armbåge jag inte kunde använda på lång tid efter det. Denna häst har jag inte ridit sedan dess, varken hoppning eller dressyr. Tills idag...
 
Under teoripasset i torsdags (vi kollade film på oss själva, från hopplektionen veckan innan, väldigt nyttigt) sa K att hon gärna hade hoppat Pocca två gånger på Mini-hoppningen. Jag var uppsatt på Pocca två gånger (hästarna får bara starta max tre gånger). Jag kollade listan på anmälda och såg att ingen skulle ha Gypsy Boy, alla andra storhästar skulle gå. Tog ett snabbt beslut och lät K hoppa Pocca två gånger och anmälde mig på Gypsy istället. Började väl ångra mig redan på väg hem från stallet, det var ju honom jag hade kraschat med 1,5 år tidigare...
 
Var märkvärdigt lugn på morgonen, även när jag kommit till stallet. Hade väl inte fattat vad jag gett mig in på! Det hade kommit in en sen anmälan från E och hon hade också velat ha Gypsy så nu var vi två på honom. Eftersom jag skulle hoppa två gånger, så fick E börja även om vi hoppade samma höjd.
E började med att rida fram och hon tyckte inte att det gick så bra. Fick inte upp honom i galopp och när hon hoppade fram så gjorde han ett konstigt skutt över oxern och då blev E väldigt rädd och var nära på att inte komma till start alls. Våran ena ridlärare, L, fick lugnat ner henne, så till start kom hon i alla fall. Hon gjorde en superrunda på 50 cm. Sedan var det min tur...
 
Under framridningen försökte jag inte ens få galopp och jag hoppade bara fram på tre hinder, cavalettibommen i mitten och två studs över räcket. Oxern brydde jag mig inte ens om, tänkte att sådant kommer vi att hoppa tids nog ändå, inne på banan. Han var ju redan uppvärmd. 
Väl nere i ridhuset fick jag gå in på banan med en gång. Lite tur, så slapp jag gå runt i kollektringen och bara bli jättenervös. Vi fick startsignal och satte fart mot första hindret. I trav. Jag bestämde mig relativt fort vi kom in på banan att trav var en helt godkänd gångart idag, till och med skritt om det skulle vara så, bara vi tog oss runt. Vilket vi gjorde, både i trav och något steg i skritt när jag hade tappat stigbygeln (Ja, jag var väldigt nervös!). Men förutom de få skrittstegen så var det trav runt. Bestämde mig också rätt fort att 50 cm var en helt ok höjd även för andra rundan så jag fick ett par sekunder att pusta ut och sedan ta min andra runda. 
Andra rundan gick betydligt bättre än första. Inga avbrått till skritt och vi hade en jämnare trav och framförallt en snabbare trav. 
Vi gick felfritt i båda rundorna!
Måste säga att han är nog min nya favvo-häst. Trots sin enorma storlek är han jättesmidig och rör slig smidigt som en katt över hindrena. Lite som Pocca, faktiskt. Båda liksom rinner över hindrena utan konstiga avtramp innan. Och ingen av dem brukar stanna heller, utan hoppar i alla lägen. 
 
Så idag är jag väldigt stolt över mig själv! Trodde aldrig att jag skulle våga rida honom igen. Jag har dessutom, sedan jag trillade av, hävdat att jag är för kort för att rida honom, men det får jag ju ta tillbaka nu! När jag kollar filmen (min runda blev filmad, vilket jag är mycket tacksam över) får jag till och med med mig yttersidorna i vändningarna, så då måste han ju känna av mina skänklar, eller :)
 
 
Underbara Gypsy!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: