annanys.blogg.se

Städning

Kategori: Städning

Igår söndag var vi duktiga! Vet inte varifrån jag fick all energi men vi fick gjort massor.
Gick upp halv nio (en halvtimme innan den skulle ringa!). Kokade en kopp te och satte mig vid datorn och surfade lite. Det var väl därför jag inte hörde om klockan ringde inne i sovrummet men Eric gick inte upp kl nio som han hade sagt kvällen innan att han skulle göra. 
Kommer inte ihåg vad klockan var när jag började röja i köket. Men den måste varit lite efter nio, kanske halv tio. Började med diskmaskinen, tömde den och fyllde och satte igång. Såg att spisen såg ut som om den skulle kunna ge oss alla möjliga sjukdomar så den började jag att sanera. Sedan tog jag alla andra bänkar i köket, rensade bort alla papper och annat som inte skulle vara där och torkade av allt med rengörningsmedel. Fick till och med gjort på "andra sidan", där micron står. Rensade lite bland locken till plastburkarna och fick de på plats så att de inte välde över hela bänken. Såg sedan att kyl och frysdörrarna var rätt smutsiga... Vid halv elva behagade Eric vakna och gå upp. Då var han sur över att jag inte väckt honom kl nio. Hade jag väckt honom nio så hade han varit sur för det... 
 
Vi hade bestämt kvällen innan att vi skulle fylla mammas bil som vi fått låna (eftersom hon har en kombi) men skräp som fanns nere i garaget. Återvinningsstationen i Viskafors har öppet ett par timmar under söndagar. På väg hem igen kom vi på att vi kunde kolla hur det ser ut nere i källarförrådet, så när vi kom hem igen tog vi en snabb lunch och sedan ner till förrådet. Vi trodde inte att det var så mycket att slänga men det var det! Vi fyllde hela bilen igen och fick dessutom ställa in lite i garaget (vi ska åka en sväng igen nu på tisdag så det kommer inte att stå där så länge). Kändes väldigt bra! Nu hade jag fått upp ångan lite. När vi kom hem var klockan två och F1 i Tyskland började. Vi satte på TVn men jag hade ingen ro i kroppen att sitta och titta så jag sprang runt och plockade i lägenheten. 
Började med att kolla igenom ett av skåpen i köket där vi förvarar plastburkar bla. Fick slängt rätt många som vi faktiskt inte använder. Fick slängt rätt mycket annat också som stod högst upp i skåpet och som vi nog inte använt på över fyra år...
Gick igenom alla katternas leksaker också, de hade väldigt många och använder inte ens hälften av dem som låg i korgen. Och det är ju alltid kul att köpa nytt...
 
När F1 var färdigkört (Kan ingen präja av den där Vettel!?) dammsög jag kök, vardagsrum och de delar av hallen som jag kom åt (allt samlas ju i hallen när man städar! Och dessutom har vi en massa campinggrejer stående där. Tar inte alls plats!). Eric gick ner till garaget och målade våra garderobsdörrar meddans jag fortsatte att städa i badrummet. 
Vi har haft två större skåp stående inne i badrummet som står på golvet. dörren till den ena har varit sönder länge...
Nu fick jag ork att få in alla handukar i ett av våra garderober i hallen så då kunde jag flytta över allt som fanns i det andra. Och bära ut det till hallen (för vidare transport ner till garaget). Fick dessutom rensat bland alla våra gardiner och slängt nästan alla (vi använder dem ju inte!). En låda ssom blev helt tom...
Organiserade upp i den ena garderoben i hallen så att alla handukar, gardiner och dukar får plats där inne. och lite matlagning däremellan; korvstoganoff blev det idag. 
 
Det känns väldigt skönt när man får gjort något sådant här. Tyvärr går det alldeles för långt mellan varje gång. Men nu känns det som om man kan hålla ordning på ett helt annat sätt än innan. Om nu bara campinggrejerna i hallen kommer bort...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: