annanys.blogg.se

Hopplektion

Kategori: Allmänt

Vi hade hopplektion igår och det gick så bra!!!! Hade Silver (börjar gilla honom mer och mer) och vi hoppade två olika hinder. Allt var uppställt på ena långsidan i stora ridhuset. Första hindret var en sax med en markbom innan och andra hindret var en oxer med tre cavalettibommar innan. M (våran ridlärare) satte "ribban" rätt högt redan från början. Tror att vi började på en 60-70 cm redan första hoppningen... 
Vi skulle komma i trav mot första hindret, hoppa och ta kanske tre galoppsprång efter hindret och därefter stanna! Sedan fortsätta i trav mot andra hindret. 
Jag var först ut. Vill gärna vara det, det känns som om det blir mindre nervöst då. Är ju inte alltid helt bekväm med att hoppa, även om jag verkligen tycker det är roligt. Konstigt det där...
Det såg högt ut men satte fart mot hindret. Kom på mig själv med att titta på hindret, så snabbt upp med blicken. Och vi kom över. Oskadda. Nu skulle vi bara stanna med en gång. Inte det lättaste eftersom det stod ett hinder direkt efter och det hade ju Silver spanat in! Han tycktes säga; "Släpp mig, vill inte stanna, det står ju ett hinder här borta också som ser helt ok ut att hoppa!! Jag är faktisk hopp-häst! Jag kan det här! Släpp mig, sa jag!!!
Men som den snälla häst han är så lyssnade han på mig (kan också bero på att jag verkligen satte mig ner i sadeln när vi skulle stanna...). Stod still någon sekund och sedan full trav mot nästa hinder. Lyfta fötterna över cavalettibommarna och hopp över hindret! Det känns alltid mycket bättre när jag väl hoppar och även om det var relativt högt (för mig är allt över 60 högt!) så känns inte själva höjden: Det är innan jag är nervös men inte under själva hoppet. 
Sedan började M höja. 
Nu skulle vi inte stanna mellan hindrena utan bara bryta av till trav. Och jag kämpar för varje hinder att inte titta på det. Går väl sådär, kan jag säga. Men det är mycket man ska tänka på; ner med hälarna, ta tag i manen så jag inte drar hästen i munnen när vi hoppar, inte titta på hindret, landa i rätt galopp, det få rinte gå försakta fram mot hindret... Inte undra på att när jag väl hoppar inte har tid att vara rädd :)
 
Var i stallet redan lite efter 17 igår. Vi ska ha en kadrillj på ridskoleavslutningen och det var den vi skulle öva på. Jag och flera med mig hade uppfattat det som om vi skulle sitta i klubbstugan och planera hur vi skulle rida men L hade andra planer. Vi skulle gå/springa utan häst. Kom dit i full ridutstyrsel, kan ju säga att det blev rätt varmt och dammigt i padocken...
Drog dessutom upp mitt gamla skavsår på vänsterhälen som jag fick när vi gick Linnémarchen för ett tag sedan. Var ju inte rikttigt beredd på att jag skulle springa omkring i mina obekväma ridskor ( de är väldigt bekväma och bra när man rider men inte alltid när man går med den). Så nu har jag stora blåsor igen, som gör ont-ont. Men det går väl över, antar jag...
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: